Zwanger en niet kunnen slapen? 5 tips om beter te slapen

Denk jij, net als heel wat zwangere vrouwen, dat slaaptekort pas een issue wordt na de geboorte? Was dat maar waar. Ochtendmisselijkheid, levensechte nachtmerries, slapeloze benen … Hoe verder je bent in je zwangerschap, hoe meer onaangename bijwerkingen je uit je slaap houden. Ben jij zwanger en kan je niet slapen? Met deze 5 tips slaap je merkelijk beter tijdens de negen verwachtingsvolle maanden.

zwanger en niet kunnen slapen

1. Slaap op je linkerzij tijdens je zwangerschap

Waarom je best op je linkerzij slaapt als je zwanger bent en niet op je rechterkant of rug? Links beperk je de inwendige druk op je organen en belangrijke zenuwen. Dat is beter voor de bloedcirculatie, waardoor de kans op gezwollen voeten en enkels kleiner wordt.

Als je op je rechterzij slaapt, zet je druk op je lever en verhinder je zo een optimale werking van het orgaan. Zeker als je buik dikker wordt.

Ben je een rugslaper? Dan duwt de baby tegen je aorta, vena cava en belangrijke organen. Bloeddrukschommelingen, ademhalingsproblemen, duizeligheid en reflux zijn enkele nevenwerkingen die je hiervan ondervindt.

Is er reden voor paniek als je niet op je linkerzij ligt? Neen, de meeste zwangere vrouwen slapen onrustig en worden vanzelf wakker als ze op hun rug liggen. Ook jij zal dan automatisch een andere lighouding aannemen. Kies dan best voor je linkerzij.

2. Maak je zwangerschapskussen je trouwe metgezel

Een zwangerschapskussen verlicht je rug en buik tijdens de zwangerschap en de voorbereiding van je bevalling. Na de geboorte van je baby vergemakkelijkt dit kussen de borst- of flesvoeding. Bovendien biedt het jou en je kindje comfortabele steun in verschillende houdingen. Ook als je slaapt, helpt het jou om een comfortabele slaaphouding te bekomen, wat de kans op slapeloosheid verkleint. Het voorkomt namelijk dat je op je buik slaapt en verlaagt de druk op je knieën bij zijlig.   

3. Rust je matras uit met een matrasbeschermer

Naar het einde van je zwangerschap denk je best eens aan een waterdichte matrasbeschermer. Zo voorkom je dat je matras een drassige spons wordt als je vliezen breken. Ook als je last hebt van prenatale incontinentie heb je hier gegarandeerd baat bij. Want op een natte matras slaapt niemand goed, toch?

4. Spaar je rug en buikspieren met een elektrisch bed

Hoe groter de foetus wordt en hoe dikker je buik, hoe minder flexibel je bent. Ook in bed. Je recht hijsen of simpelweg in en uit bed stappen is als zwangere vrouw plots een ware uitputtingsslag. Dankzij een elektrisch verstelbare lattenbodem of boxspring voorkom je dat je je rug of buikspieren forceert. Ook na de bevalling biedt een elektrische bedbodem heel wat voordelen. Danzij de handige afstandsbediening kan je gemakkelijk de ideale positie bepalen om je baby dag- en nachtvoeding te geven. 

Een nog betere oplossing is de comfortlift. Dat is een elektrisch verstelbare bedbodem met uitgebreide verstelmogelijkheden. Met de afstandsbediening laat je hem bijvoorbeeld  feilloos op- en neerwaarts bewegen. Zo wordt in en uit bed stappen weer kinderspel. Heb je tijdens je zwangerschap last van reflux of restless legs? De hoofd- en voetenlift zijn in jouw geval echte aanraders. 

Tijdens je zwangerschap verandert je lichaamsprofiel. Het kan dat je bed - waarin je vroeger zo goed sliep - plots niet voldoende ondersteuning meer biedt. Beschikt je bed over een SLAAP-DNA®-bodem? Dan kan je je slaapprofiel laten bijstellen op maat van je veranderde lichaam. Omdat je figuur, gewicht en houding gedurende de zwangerschap blijven veranderen, doe je er goed aan om elk trimester je SLAAP-DNA® te laten opmeten. Zo blijf je goed slapen in elk stadium van je zwangerschap. 

5. Slaap meer, drink minder voor bedtijd

Heb je ook het gevoel dat je de hele dag doodmoe bent? Rust. Doe dat wanneer je er nood aan hebt. En geniet ervan zolang je nog kan. Want hoe dichterbij de bevalling komt, hoe meer kwaaltjes je zullen wakkerhouden. Plassen bijvoorbeeld. Het is volkomen normaal dat je meer dorst hebt als je zwanger bent. Maar als je ’s nachts niet voortdurend wil opstaan, probeer je best na 15.00 u. iets minder te drinken. Wedden dat je al een stuk beter slaapt?

Maar hé, het is het allemaal meer dan waard. Trouwens, je wordt een fantastische mama. 

Ben je op zoek naar een slaapoplossing, waardoor je beter slaapt tijdens je zwangerschap?